Mediterend bidden

Onze laatste Challenge komt van Maarten Luther. In 2017 was het precies 500 jaar geleden dat Luther de 95 stellingen (al dan niet) vastspijkerde op de deuren van de kerk in Wittenberg. Luther was een man van de praktijk en het gebed! Toen zijn kapper en vriend Peter Beskendorf hem vroeg of hij hem kon leren hoe je moet bidden, schreef Luther voor hem het boekje: ‘Einfältige Weise zu beten für einen guten Freund’.

Contemplatief gebed dl.2

Als we leren om vanuit de stilte te bidden en onszelf leren zijn voor de Ik Ben, dan wordt contemplatief gebed ook een plaats van heiliging. Wanneer we groeien in het besef dat Jezus bij ons is en Hij graag met ons wil communiceren, dan verandert de houding van ons hart en leren we luisteren met onze ziel. We gaan beseffen dat we in zekere zin al het diepste verlangen van ons hart hebben gekregen: het ‘met-God leven’. Het betekent ook dat nu we weten dat God ons liefheeft, we niet bang hoeven te zijn voor zelfonderzoek. We verstoppen onze vervelende karakter eigenschappen, gebreken, verkeerde begeertes, heftige gevoelens en zondige gedrag niet langer, maar bespreken het steeds open met Jezus die met ons wandelt en in wiens gezelschap we steeds verkeren. 

Dankzegging

Onze tweede Prayer Challenge komt van Ann Voskamp (44 jaar). Ann en haar man hebben een boerderij in Ontario en hebben 7 kinderen. Het leven van Ann Voskamp is geen sprookje. Haar eerste herinnering is de tragische dood van haar zusje die voor hun huis wordt aangereden door een vrachtwagen. Als volwassene maakt ze het overlijden van haar twee neefjes mee. Ann worstelt met levensvragen, depressies en angsten. Hoe kun je vreugde vinden temidden van wreedheid, pijn en zoveel verdriet? Hoe kun je dichtbij God leven in de chaos en hectiek van elke dag? Ann kreeg een uitdaging via de mail van een vriendin die ze aannam. De uitdaging was, maak een lijst met 1000 geschenken / dingen waar je dankbaar voor bent. Hoewel ze er cynisch aan begon heeft ze genezing en het volle leven gevonden in dat waar ze zich misschien wel het meest tegen verzette: ‘eucharisteo’, het Griekse woord voor dankzegging. 

 

Contemplatief gebed

Onze 3e en 4e Prayer Challenge gaan over contemplatief gebed en komen van Thomas Merton & Jan Johnson. Thomas is een monnik die diepe geestelijke inzichten hierover heeft verworven en gedeeld. Jan is schrijfster, docent en spiritual director. Zij heeft een gave om deze inzichten praktisch te maken. In deze 'challenges' ontdek je een beetje wat contemplatief bidden inhoudt. 

Vaak komen we in gebed met een lijst van verzoeken, observaties, wensen en vooral heel veel woorden. We praten zoveel dat we God nauwelijks de kans geven tot ons te spreken. Contemplatief gebed is een heel andere manier van bidden. Een gebed waarin we leren om onszelf te zijn, kwetsbaar en breekbaar voor de Ik Ben en te rusten in Zijn aanwezigheid. “Wees stil en weet dat ik God ben” is een zin uit Psalm 46, die deze vorm van gebed het beste omschrijft. "Het is", zegt Thomas Merton, "meer een levensstijl dan een handeling die je doet." 

Het besef van Gods tegenwoordigheid

Onze eerste Prayer Challenge komt van Frère Laurent, ook wel Broeder Laurentius/Brother Lawrence genoemd. Drie eeuwen geleden ontdekte deze eenvoudige kloosterbroeder het geheim van een ononderbroken omgang met God. Hij was kok, en later schoenmaker, in een Frans klooster. Midden in de keuken tussen het gerammel van potten en pannen zocht en vond hij een diep en voortdurend besef van God. Broeder Laurentius heeft diepe geestelijke inzichten en ervaringen ontvangen en gedeeld die duizenden broeders en zusters voor ons tot zegen zijn geweest. De kern van zijn boodschap is dat we het besef van Gods tegenwoordigheid heel de dag door levend moeten houden!