Contemplatief gebed dl.2
Als we leren om vanuit de stilte te bidden en onszelf leren zijn voor de Ik Ben, dan wordt contemplatief gebed ook een plaats van heiliging. Wanneer we groeien in het besef dat Jezus bij ons is en Hij graag met ons wil communiceren, dan verandert de houding van ons hart en leren we luisteren met onze ziel. We gaan beseffen dat we in zekere zin al het diepste verlangen van ons hart hebben gekregen: het ‘met-God leven’. Het betekent ook dat nu we weten dat God ons liefheeft, we niet bang hoeven te zijn voor zelfonderzoek. We verstoppen onze vervelende karakter eigenschappen, gebreken, verkeerde begeertes, heftige gevoelens en zondige gedrag niet langer, maar bespreken het steeds open met Jezus die met ons wandelt en in wiens gezelschap we steeds verkeren.
We verlangen naar heiliging die God met Zijn Geest in ons hart bewerkt, maar Hij zal dat nooit tegen onze wil doen. Wij moeten hem binnen laten, ons openstellen en echt onszelf zijn. God kan alleen degene wie wij werkelijk zijn transformeren / heiligen, dus als wij ons voor God anders voordoen dan we werkelijk zijn, kan Hij ons niet helpen. Hij wil ons, veilig en geliefd in Zijn liefdevolle aanwezigheid laten zien hoe we met de woorden van Jesaja het kwaad goed hebben genoemd, de duisternis als licht hebben voorgesteld, het bitter als zoet hebben gesmaakt en het zoete als bitter. (Jes. 5:20) Dat is confronterend en pijnlijk, maar wel noodzakelijk, reinigend en helend.
Deze manier van bidden is een voortdurend proces van overgave waarin we steeds meer op Jezus gaan lijken. We geven onze zelfgerichtheid, onze ‘rechten’ en bittere gevoelens van wrok op. We komen tot rust in Gods aanwezigheid. We leren vragen te stellen als: ‘Heer, ik merk dat het gedrag van deze persoon me irriteert, wat moet ik over zijn hart of situatie weten?’ Soms komen er, terwijl we stil zijn, mensen in onze gedachten voor wie God wil dat we bidden of die we heel concreet kunnen liefhebben.
Het is heel belangrijk bij deze vorm van gebed dat je niet uit bent op een mystieke, bijzondere ervaring. Vertrouw niet op je gevoel en ervaring, vertrouw op God en het feit dat niemand onveranderd kan blijven in Zijn aanwezigheid. Thomas Merton verzekert ons dat er geen gebed bestaat waarin niets gebeurt of verandert, maar dat er wel gebeden zijn waarin we niets waarnemen, ervaren, voelen of denken.
De uitdaging van Thomas Merton
Breng tijd met God door waarin je jouw hart laat breken door de dingen die Gods hart breken. Dat zal je bevrijden van je zelfgerichtheid, je nieuw perspectief bieden en je in staat stellen lief te hebben zoals God het bedoeld heeft. Open jezelf, je ware zelf, voor de ware God. Hij komt dan in je pijn en gebrokenheid binnen, pakt je hand, heiligt je en helpt je er doorheen.
We gaan deze week oefenen met zelfonderzoek in contemplatie
- Vraag God je hart te doorzoeken. Nodig Hem uit in jouw pijn en gebrokenheid te komen en wees stil.
- Vraag God jou te laten zien welk kwaad jij goed hebt genoemd en hoe je het bittere voor zoet hebt gesmaakt. Vraag om zijn vergeving en zijn hulp om daarin te veranderen.
Laat irritatie een reminder zijn om te pauzeren en God te vragen wat er in je gebeurt en wat je over de persoon of situatie moet weten om lief te kunnen hebben en te reageren zoals God wil.