In welk verhaal zit je? - De verhaallijn van vormende christelijke aanbidding
We hebben gezien in de eerste hoofdstukken dat we niet zozeer gestuurd worden door ons denken, maar door onze verlangens. We zijn ons niet altijd bewust van die verlangens. Daarom kunnen die verlangens ons zomaar een kant opsturen waar we ons niet bewust van zijn.
De Geest ontmoet ons waar we zijn - Historische vormen van aanbidden voor een postmoderne tijd
Veranderen gaat niet vanzelf. Dat komt omdat we geen ‘hersenen op twee benen’ zijn, maar gewoontedieren. We worden niet zozeer gevormd door de dingen die we denken of weten, maar door onze gewoontes en verlangens. En die gewoontes en verlangens leren we vaak onbewust aan. Het vraagt heel veel energie als we een nieuwe gewoonte of een nieuw verlangen aan willen leren. Vorig jaar hebben we hier ook al eens naar gekeken. We hebben toen gezien dat verandering in je leven vier elementen kent.
Misschien heb je iets anders lief dan je denkt - Seculiere liturgieën leren begrijpen
Na de theorie in hoofdstuk 1 duiken we in dit hoofdstuk de praktijk in. Om dit hoofdstuk goed te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten wat James Smith bedoelt met een ‘seculiere liturgie’. Een liturgie in de kerk kennen we. We noemen het ook wel ‘orde van dienst’. Daarop staat alles wat je in de dienst kunt verwachten en in welke volgorde. Liturgie is afgeleid van een Grieks woord en betekent ‘het werk van mensen’. Het is het werk dat mensen doen om God te aanbidden.
Je bent wat je lief is - Aanbidden is menselijk
Het is belangrijk om je bewust te worden van wat je aanbidt of liefhebt. Want je bent wat je lief is, zegt de titel van het boek. Of om het met de woorden van Jezus te zeggen: waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. En het citaat van Augustinus, waar de titel van dit boek op is gebaseerd, kan ook worden vertaald met: je wordt wat je aanbidt. Laten we daarom snel van start gaan met het lezen van dit boek!