Kerk Nazarener Rotterdam
Inloggen

Log in in uw account

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Onthoud me

Inmiddels ben ik een aantal weken aan de slag en begin ik mijn draai te vinden in het werk.

Ik ben echt nog meer onder de indruk geraakt van de inzet en betrokkenheid van vele gemeenteleden en anderen die wekelijks en soms bijna dagelijks actief zijn voor en in de kerk. Of het nu gaat om schoonmaken, gastvrouw zijn bij de Open Kerk, klussen in het gebouw, spullen sjouwen voor de Voedselbank, kleding sorteren voor de Kledingbank, de tuin verzorgen, oefenen voor de muziek, sleutelen aan de kwaliteit van het geluid, het voeren van gesprekken of bidden voor de wijk. Elke dag zijn we met elkaar bezig met elkaar, voor God en de buurt.

(auteur: Ds Maarten van Immerzeel)

Introductie

“God wil geen ziekte, dus Hij geneest als we hem daar maar goed om bidden.” Kort samengevat, is dat de stellingname van sommige christenen. De theologie die daarachter steekt, rammelt echter aan alle kanten. Mensen worden teruggeworpen op hun eigen geloofsprestatie; ik moet goed bidden. Daar hangt mijn genezing of die van de ander vanaf. Deze houding kan zeer schadelijke gevolgen hebben. Toch is gebed om genezing een thema dat helemaal past in het christelijk geloof. Daarom gaan we, nu we het boek Jacobus bespreken waarin belangrijke dingen worden gezegd over de dienst van genezing, daar eens wat dieper op in.  Hoe kunnen we op een verantwoorde en onderbouwde manier omgaan met deze opdracht van de kerk?

 1. Geschiedenis van ziekenzalving

Zolang de kerk er is, zien we het sacrament van de ziekenzalving in haar bediening[1]. Dat geldt voor de kerken van het Oosten (orthodoxie) en die van het Westen (de Rooms – Katholieke kerk). In de westerse kerk is de betekenis en het gebruik van ziekenzalving langzaamaan veranderd. Zo zie je dat aan het eind van de Middeleeuwen, ziekenzalving een sacrament was geworden dat alleen bediend werd aan mensen die op sterven lagen. Zo werd ziekenzalving het sacrament voor de stervendenof laatste oliesel. Elementen als schuld en vergeving waren hier onderdeel van. Zo werd ziekenzalving niet een levengevend en troostend sacrament, maar was het er vooral op gericht om mensen in vrede met God, zichzelf en anderen te laten sterven.

Ds. Stephen Overduin gaat in het najaar opnieuw de Catechese cursus aanbieden.

Deze cursus is een verdieping op de oriëntatiecursus, en maakt gebruik van een uitgave van onze kerk, getiteld 'One Lord. One Faith. One Baptism.' Je kunt deze uitgave hier gratis downloaden en lezen. (wel Engelstalig) In deze cursus gaan we door de kern van onze theologie heen en er is veel ruimte om vragen te stellen. Dit is de tweede keer dat deze cursus wordt aangeboden. Lees hier een interview wat eerder met ds. Stephen is gehouden over de achtergrond van deze cursus.

In maart 2017 is In de Praktijk gestart met zondagavond diensten. Zondag 9 september start het derde seizoen van In de Praktijk! Maar wat is In de Praktijk nu precies, wat gebeurt daar, voor wie is het, waar gaat het over? We vragen het aan het team zelf! Lees hieronder meer over het komende en inmiddels derde seizoen.  

In maart 2017 is In de Praktijk begonnen. Dit jaar start alweer het 3e seizoen. Wat maakt dat jullie besluiten hiermee door te gaan? En is elk seizoen echt anders?

Nici: Ik leer zelf zoveel bij In de Praktijk en het helpt me dichter bij God te leven. Ik dorst naar het leven in al zijn volheid zoals Jezus ons beloofd heeft en in De Praktijk willen we ontdekken en leren wat dat betekent. Het leven in al zijn volheid is je leven samen met God leven, en hier is zo veel over te ontdekken en leren. Daarom gaan we zeker door!

Sylvia: Bijzonder aan 'De Praktijk' vind ik dat we het echt samen doen. In het begin moesten we even met elkaar zoeken naar welke vorm en manier het beste past, maar nu hebben we een goede vorm gevonden. Het is leerzaam, inspirerend, bemoedigend, confronterend soms, uitdagend en we ervaren vrucht in ons geestelijk leven. Elk seizoen is anders, heeft een ander hoofdthema en accent waar we ons op richten. Maar je kunt altijd elke avond afzonderlijk volgen en op elk moment in welk seizoen dan ook aanschuiven! Het zijn open avonden en echt iedereen is welkom!

Waar gaat seizoen drie over?

 Bekijk onze intro video van de 40 dagen van gebed


In de 40 dagentijd willen we jullie uitnodigen voor een bijzondere uitdaging en reis: 40-dagen-van-gebed. Samen, biddend onderweg naar Pasen. Verlang jij naar vernieuwing, verrijking en verdieping in je gebedsleven? Meld je dan aan! Leer van de adviezen en praktijkervaring van generaties Christenen voor ons.

Ga mee op een avontuurlijke en persoonlijke reis van 3 studieavonden: “Gebed: van verplichting en frustratie naar verlangen en vreugde.” (20/2 - 6/3 - 20/3 om 20:00u in de kerk)

Ook tijdens de Avonddiensten (18/2 - 4/3 - 18/3 om 20:00u in de kerk) zal 'Bidden in de praktijk' centraal staan.

In de Stille Week is er elke avond een dienst en kijken we op donderdagavond met elkaar The Passion.

Je bent van harte welkom om samen te reizen maar je kunt deze reis ook individueel maken (of met je kring) en hierin volledig ondersteund worden met mails, vlogs, blogs en podcasts. Meld je aan voor de Prayer Challenge en ontvang alles automatisch en overzichtelijk per mail. We starten 14 februari aan het begin van de 40 dagen tijd.

(Let op: Als je al aangemeld bent voor de 'In de Praktijk Nieuwsbrief', ontvang je deze mails automatisch.)

Subcategorieën

Vanaf januari 2020 vindt u hier de informatie over ons 40-dagenproject 'Heer, leer ons bidden' - 40 dagen met het Onze Vader.

De 40-dagentijd start op woensdag 26 februari 2020.